Prima pagină » Cine este cu adevărat Mihai Jurca, șeful cancelariei premierului Ilie Bolojan? Adrian Câciu l-a făcut prost uluind toată România

Cine este cu adevărat Mihai Jurca, șeful cancelariei premierului Ilie Bolojan? Adrian Câciu l-a făcut prost uluind toată România

Cine este cu adevărat Mihai Jurca șeful cancelariei premierului Ilie Bolojan Adrian Câciu l-a făcut prost uluind toată România
Mihai Jurca

Mihai Jurca este numele tot mai des rostit în cercurile guvernamentale și în mass-media, de când a devenit șeful Cancelariei prim-ministrului Ilie Bolojan. Considerat mâna dreaptă a premierului, Jurca joacă un rol cheie în reformele administrative care vizează reducerea cheltuielilor publice și eficientizarea aparatului de stat.

Jurca provine din administrația locală, unde a activat ca city manager al municipiului Oradea, în echipa lui Ilie Bolojan. Experiența acumulată acolo i-a oferit o bază solidă pentru a prelua responsabilități importante la nivel central. A fost, anterior, și consilier prezidențial, ceea ce i-a consolidat profilul de tehnocrat apropiat de cercurile puterii, dar cu un accent clar pe eficiență și reformă.

Mihai Jurca are 41 de ani și este absolvent al Facultății de Relații Internaționale și Studii Europene și are un master în Comunicare Politică, Economică și Socială.

În calitate de șef al Cancelariei, Jurca este responsabil de coordonarea activității aparatului guvernamental, fiind un liant esențial între decizia politică și implementarea ei administrativă. Deși funcția nu este una extrem de vizibilă, influența pe care o exercită este considerabilă.

Tăieri de personal și restructurare instituțională

Una dintre primele măsuri luate de Jurca după numirea sa a fost inițierea unui amplu proces de reorganizare a Cancelariei. Din cele 176 de posturi existente, doar 105 au fost păstrate, iar numărul demnitarilor a fost redus aproape la jumătate. Scopul declarat al acestor acțiuni a fost acela de a reduce risipa și de a adapta structura instituției la realitățile bugetare actuale.

Jurca a declarat în mai multe rânduri că administrația trebuie să funcționeze după principii similare cu cele ale unei gospodării responsabile, în care nu se plătește nimic inutil. Această filozofie a stat la baza tuturor deciziilor luate în cadrul Cancelariei.

Mai puține mașini, fără șoferi de protocol

Una dintre reformele care au atras atenția opiniei publice a fost reducerea parcului auto și eliminarea șoferilor de protocol. Flota Cancelariei a fost redusă de la 30 la 15 autovehicule, iar demnitarii au fost încurajați să își conducă singuri mașinile de serviciu. De asemenea, au fost eliminate și cheltuielile de protocol asociate meselor și evenimentelor interne, în ideea de a reduce cheltuielile nejustificate.

Achiziția de utilitare Dacia Duster pick-up

În contextul acestor măsuri, Cancelaria a făcut o achiziție care a stârnit discuții: 17 autovehicule Dacia Duster în versiune pick-up, printr-un contract de leasing operațional. Mașinile sunt destinate utilizării de către personalul Cancelariei și au rolul de a înlocui serviciile oferite anterior de RAAPPS, instituție de la care se închiriau autoturisme cu șofer.

Deși tranzacția a fost făcută legal, au apărut controverse legate de interpretarea unor reglementări privind achizițiile publice în leasing. Unele voci din spațiul public au acuzat că această mișcare a fost posibilă doar prin adaptarea unor proceduri interne și prin exploatarea unor „portițe” legislative. Există, de asemenea, nemulțumiri din partea sindicatelor, care acuză lipsa unui dialog real și decizii luate unilateral.

Totodată, Mihai Jurca a fost acuzat de ipocrizie, întrucât, în timp ce ceilalți demnitari au rămas fără șoferi, el beneficiază de un șofer pus la dispoziție de Serviciul de Protecție și Pază.

Un model de eficiență sau o reformă de imagine?

Pentru unii, stilul lui Jurca este un exemplu de eficiență și profesionalism într-o administrație care, timp de ani de zile, a fost acuzată de birocrație excesivă și risipe bugetare. Pentru alții, este un personaj rece, care taie din pix și impune măsuri dure fără o analiză profundă a impactului social.

Cert este că rolul său în actuala guvernare este unul esențial. Mihai Jurca nu este doar un funcționar care aplică ordine, ci un arhitect al unei noi viziuni administrative — una în care performanța, austeritatea și disciplina bugetară sunt puse în prim-plan.

Rămâne de văzut dacă această viziune va da roade pe termen lung sau dacă va rămâne doar un exercițiu de imagine. Până atunci, Mihai Jurca rămâne unul dintre cei mai influenți și controversați oameni din actuala echipă guvernamentală.

Adrian Câciu, tupeu fără limite

Adrian Câciu, fost ministru de Finanțe și al Fondurilor Europene în guverne Ciucă și Ciolacu și unul dintre principalii responsabili ai deficitului de aproape 10% a prins din nou glas și-l critică aspru pe Jurca printr-o postare plină de ironii pe facebook, pentru achiziția de Dustere. Totuși, el nu ar trebui să aibă mai multă decență și să nu mai comenteze nimic în condițiile în care a fost un dezastru ambulant în executiv și acum toți românii plătesc consecințele incompetenței lui.

„Cancelaria talcioc?

Sau cum să fentezi legea prin aducerea în ridicol a unei instituții de rang înalt.

Din ciclul „când ești prost de mic, când ești mare doar te joci. Dar tot mic și prost rămâi!”

Autoutilitara este, prin definiție, un mijloc de transport marfă.

Ca să fenteze legea, șeful cancelariei nu a luat autoturisme. A luat autoutilitare că, deh, legea nu are interdicție pentru ele…🙂

Pai nu prevede legea interdicție pentru autoutilitare dar nici banii nu se pot cheltui pe ele daca nu transporți marfa. Nici benzina nu ai voie să o decontezi. Nici asigurări și nici nimic.

Ori, Cancelaria Primului Ministru nu are ca obiect de activitate transportul de mărfuri. Punct!

Și a venit „deșteptul-șef”. Și a găsit el ” șmecheria”. „Băi,” a zis el, „legea interzice autoturismele, dar nu si autoutilitarele.”… :)).

Pai normal, deșteptule, ca doar nu cari ceapă la guvern. Și nici Lagavulin.

De ce nu oi fi luat tu niște tiruri, nu te înțeleg…măcar să o faci lată până la capat!

Sau, mai știi, vrea nea Jurca să care baxuri de vin si nu are cu ce, și îi trebuie 17 autoutilitare? Dar și asa tot are nevoie de facturi, avize de însoțire a marfii, note de intrare-recepție, bonuri de consum, ma rog, un biblioraft de documente..:)).

Concluzie: a vrut să ocolească legea în vigoare dar a încalcat alte legi.

Iar Curtea de Conturi trebuie să impute acești bani și mă refer la toți banii, inclusiv banii de benzina. Mai mult decat atat, autoutilitarele respective nu intra pe cota de combustibil. Aceea este alocata pentru autoturisme…:))).

Intrand acum un pic in istoric.

Că e bun pentru partea de moralitate dar și de efect financiar…:

Când eram ministru de finanțe am inițiat OUG 34/2023 si am interzis achizitia dar și leasingul pentru autoturisme.

Veneam dupa un deficit pe cash de 5,7% din PIB si un ESA de 6,3%.

Aveam probleme pe partea deficit, ne propusesem sa închidem 2023 la 4,4% dar, din start, în 20 decembrie 2022, Parlamentul României adoptase o lege (Legea 370), la o zi dupa ce adoptasem legea bugetului (Legea 368), care reducea veniturile bugetului general consolidat cu circa 10 miliarde lei fața de legea bugetului(prin prorogari de termene la celebra OG16/2022).

A fost celebră perioada, s-a suprapus și peste celebra rotație a premierilor dar si peste demiterea șefilor ANAF si Vama, sau peste dorința unora de a nu mai trage la fel în domeniul colectării.

Cert este că, era evident că nu se atingea ținta de 4,4% din PIB.

Daca nu s-ar fi luat măsuri, deficitul era prognozat a fi 6,8-7,4%.

S-a închis în 5,7% pe cash si 6,6% pe ESA.

Pentru că au fost mai mulți de „Jurca” care s-au crezut mai deștepți decat legea și au ocolit, atât OUG 34/2023(data în mai 2023) dar și legea 296/2023 (dată în octombrie 2023).

Și tot așa, „deștepti” peste „deștepti”, deși s-au dat ordonanțe fără număr, au ocolit prevederile respective și am ajuns la un deficit de 8,65% pe cash și 9,3% pe ESA în 2024.

Și iar s-a dat OUG pentru 2025. OUG 154/2024. Care a păstrat interdictiile.

Pâna a venit „deșteptul” care le-a „șmecherit”..😉

Ma rog, sa concluzionez:

a. Mi se pare aberant sa zici ca aplici masurile de reducere a deficitului dar tu sa le cresti.

b. Este ilegala toată achizitia facuta de Cancelarie dar si orice decont făcut de Guvern pe acele autoutilitare.

c. Cancelaria primului-ministru ar trebui sa denunte contractul si sa dea masinile inapoi.

d. Daca nu are masini sa ceara ANAF sa îi gaseasca la confiscari(e plin parcul auto). Daca vrea masini sa faca comodat la RAPPS, dar sa se incadreze in cota de combusitibil a SGG.

Înca una, pe care aștept să o dezvolte influenkerii care zic ca dau sfaturi guvernului: rata la Duster-urile astea nu vi se pare că e cât una la un Range Rover din ăla sport/lux/premium?🙂, a spus Adrian Câciu.