Prima pagină » Si vinde DIGI? Cine ar urma să preia gigantul telecom din România pentru 3,8 miliarde de euro și ce înseamnă acest lucru pentru clienți

Si vinde DIGI? Cine ar urma să preia gigantul telecom din România pentru 3,8 miliarde de euro și ce înseamnă acest lucru pentru clienți

Si vinde DIGI Cine ar urma să preia gigantul telecom din România pentru 38 miliarde de euro și ce înseamnă acest lucru pentru clienți

Se vinde DIGI? Ei bine, astfel de zvonuri au mai apărut pe piață în trecut, dar de data aceasta informațiile sunt mai ferme și într-adevăr se pare că există un interes în acest sens. Grupul spaniol Telefónica, unul dintre giganţii europeni ai telecomunicaţiilor, analizează posibilitatea achiziţionării operatorului telecom Digi Communications, activ în Spania, Italia, Portugalia și Belgia.

În România este chiar lider de piață și momentan câștigă tot mai mulți clienți pe toate sectoarele datorită ofertelor foarte bune. Potrivit unor informaţii neconfirmate oficial, valoarea potențialei tranzacţii se ridică la circa 3,8 miliarde euro, sumă care ar reflecta nu doar valoarea de piaţă a DIGI, ci şi o evaluare strategică pentru accesul la pieţe-cheie în creştere.

De ce Digi?

Digi Communications este un jucător relativ tânăr, dar în expansiune, pe piaţa telecom din Europa. Grupul este listat la bursă şi are activităţi în România (unde este cel mai mare operator de internet fix şi mobil în unele segmente), dar şi în Spania, Italia, Portugalia şi Belgia. În Spania, de exemplu, Digi Spain („Digi Spain Telecom S.L.U.”) a inregistrat o creștere rapidă a clienților de internet fix şi mobil şi se poziţionează ca un competitor cu preţuri agresive.

În Spania, DIGI are înregistrați în luna octombrie peste 9.6 milioane abonați și este într-o continuă expansiune. Astfel, deţinerea de către un operator ca Telefónica ar putea servi ca punte de acces şi consolidare pe mai multe pieţe europene unde Digi are deja prezenţă.

De ce Telefónica?

Telefónica este un gigant al telecomunicaţiilor, cu o prezenţă globală şi zeci de milioane de clienţi — cifra de peste 350 de milioane de clienţi este utilizată frecvent în prezentările strategice ale grupului. Achiziţia Digi i-ar oferi acces mai rapid la pieţe în creştere, precum Italia, Portugalia sau Belgia, dar şi o consolidare mai puternică pe piaţa spaniolă prin integrarea unui competitor în ascensiune. De asemenea, pentru investitori, o astfel de achiziţie ar putea transmite ambiţia grupului de a deveni “pan-european”.

Cum ar arăta tranzacţia?

Deşi în prezent nu există un comunicat oficial care să confirme negocierile, informaţiile apărute în mediul online (inclusiv forumuri şi reddit) vorbesc despre o ofertă de circa 3,8 miliarde euro pentru Digi.

În general, o astfel de sumă ar include: evaluarea bunurilor şi licenţelor Digi, datoriile nete, potenţialul de creştere pe pieţele externe şi sinergiile economice ce ar rezulta în urma integrării.

Digi are deja acorduri semnificative cu Telefónica în Spania — spre exemplu, un contract de roaming naţional şi sharing de reţea valabil 16 ani, care intră în vigoare la 1 ianuarie 2025.

Aceste tipuri de acorduri ar creşte relevanţa strategică a Digi pentru Telefónica.

Beneficii strategice

Extindere rapidă pe pieţe noi: Prin Digi, Telefónica s-ar putea implanta sau consolida în Italia, Portugalia, Belgia — pieţe unde Digi are deja operaţiuni.

Economie de scară şi sinergii de costuri: Integrarea reţelelor, licenţelor, infrastructurii şi echipelor ar putea reduce costurile pe termen mediu.

Consolidare pe piaţa spaniolă: Digi este un competitor în ascensiune în Spania, deci achiziţia ar limita presiunea competitivă şi ar oferi oportunitatea de optimizare în cadrul grupului.

Accelerarea strategiei 5G/fibră: Digi investeşte deja în fibră optică şi spectru în Spania.

Prin integrare, proiectele de upgrade la 5G şi fibră ar putea fi coordonate la scară mai mare.

Riscuri şi obstacole

Reglementare şi concurenţă: Achiziţia unui operator activ în mai multe ţări va atrage cu siguranţă atenţia autorităţilor de concurenţă locale şi Europene.

Diferenţe de model de afaceri: Digi a operat adesea cu preţuri mai agresive, iar integrarea culturii şi a modelului său într-un gigant ca Telefónica nu este trivială.

Datorii şi costuri de investiţii: Digi a investit intens în infrastructură, iar acumularea de datorii sau nevoia continuă de investiţii ar putea reduce atractivitatea imediată.

Reacţia pieţei: Clienţii Digi au ales brandul pentru preţurile competitive; schimbările de brand, modificările de ofertă sau percepţia de “fuziune cu gigantul spaniol” ar putea genera migraţii de clienti.

Context de piaţă

Sectorul telecom din Europa traversează o perioadă în care investiţiile în fibră şi 5G sunt esenţiale pentru supravieţuire şi creştere. În Spania, de exemplu, piaţa este foarte competitivă, iar operatorii caută parteneriate strategice şi scalare eficientă.

Acordul de partajare a reţelei dintre Digi España şi Telefónica este o dovadă că actorii se adaptează la această realitate.  O achiziţie directă ar reprezenta un pas semnificativ, chiar transformator pentru piaţă.

Deși la acest moment informaţia privind cifra de 3,8 miliarde euro este încă neconfirmată de părţile implicate, apariţia ei reflectă intensificarea vocii conform căreia Digi ar putea fi „pe masa” unor jucători mai mari. Dacă tranzacţia se concretizează, va fi una dintre cele mai importante mișcări de consolidare din telecom Europa pentru 2025.

Pentru investitori şi analişti, merită urmărite elementele: comunicatul oficial al Digi sau Telefónica, aprobările de reglementare, impactul asupra burselor (Digi este listată), precum şi reacţiile clienţilor şi angajaţilor.

Achiziţia potenţială a Digi Communications de către Telefónica, evaluată la aproximativ 3,8 miliarde euro, ar marca un moment cheie pentru industria telecom din Europa: un gigant preia un operator din creştere, cu prezenţă în mai multe ţări, pentru a-şi extinde rapid amprenta. Rămâne însă ca detaliile să fie confirmate — până atunci, piaţa va urmări cu interes dacă discuţiile vor evolua spre un angajament ferm.